Nemluv o tom co děláš, nevíš kdo tě poslouchá!

Vojcek 06.04.2009 v 19:10

11. dubna 2009 v 23:43 | klm007 |  Divadlo na Vinohradech
Chce-li se člověk něco dozvědět o představení, nejlepší informátorem je uvaděčka. Ta není zatížena podílem na inscenaci, není laik jako běžný divák a také to není "rádoby" odborník jako jsou kritikové.

Známá paní uvaděčka, jen co nás viděla, už nám říkala, že se máme na co těšit. Hrál se totiž Vojcek. Podle sdělení paní uvaděčky, bude to velmi kontroverzní představení - jednak podle scény (tedy formy) a vlastní interpretace (tedy obsahu). No, veliké překvapení nás čekalo.

V první řadě - pokud chcete na toto představení jít, nutně potřebujete dopředu znát obsah. Prostě to chce přípravu jako na operu či balet. Nevím, nakolik byl text režisérem Danielem Špinarem krácen, nicméně bez programu či znalosti děje, nelze pochopit obsah. Něco tušíme, ale zásadní otázku "proč" tak jednotlivé postavy konají, zůstává utajeno. Možná by tentokrát stálo zato hru nekrátit, přidat dvacet minut a přestávku k tomu, aby se mohly vysvětlit řádně a srozumitelně jednotliví vztahy. Takhle zvítězila forma nad obsahem a to je velmi špatně.

Dále je zcela nepochopitelné, proč se do programu píše, že hra začíná až v 19:10, když vlastně začíná již v sedm. Jde totiž o to, že od sedmi hodin se po jevišti pohybuje Michal Kern v roli blázna. Ano, bylo správné tuto desetiminutovou pasáž pojmout, takto otevřeně, aby lidé mohli postupně přicházet a usazovat se, ale rozhodně to mělo být v programu zdůrazněno.

Scéna je skutečně velkolepá. Posun z 19. století, kdy byla hra napsána do jakési dnešní současnosti, či jakési postmoderní doby, byl velmi dobrý tah. Ukázalo se tak, že text hry je velmi silný, přesahující různé dějinné doby. Stejně tak i lidé, v jakékoliv době, směřují k sebezničení a tragédii ostatních. Hraje se bez opony, scéna může připomínat nějaký vojenský výcvikový tábor, či jakési vybydlené sídliště nebo město po válce. Vše je v destrukci, krom mega billboardu s optimistickou reklamou a bílými zuby v dokonalém úsměvu jakési krasavice. V tom všem se pohybují herci ani v uniformě, ani v civilu. Opravdu to působí spíše než nějaká současnost, tak blízké sci-fi.

Nutno podotknout, že celý děj stojí na třech hercích, z nichž nejvíc zaslouží pozornosti Pavel Batěk jako Vojcek. Jeho partnerkou je Lucie Štěpánková a třetím důležitým ve hře je plukovník Tambor - Michal Novotný. Přes skvělé herecké výkony nám stejně uniká, jak jsem již napsal výše, důvod konání jednotlivých postav. Nakonec ze všeho nejsrozumitelnější byl Michal Kern, jehož blázen byl velmi dobře propracován, byl velmi věrohodný, postavený na detailech mimiky, konání i vnitřním projevu. Blázen je prostě blázen, ať se nachází v jakékoliv době. Už pro jeho výkon stojí zato přijít do divadla včas.

Lucie Štěpánková má velmi nevyhraněnou roli, jež lze obecně nazvat svobodnou matkou. A ačkoliv je přesvědčivá v emocích, nedaří se jí (a její vinou to není), že nevíme, proč tak koná. Co je to za dítě? Je Vojckovo nebo někoho jiného? A ani Vojcek nedává moc možností k jeho interpretaci. Expresívní Batěk hraje překrásně, je naprosto propojený se svou postavou, přesto není jasné, odkud je, co je a kam míří. Michal Novotný má pozici jednodušší. Hraje vojáka, jakého si velitele a to je role dosti čitelná. Novotný je v této roli skutečně výborný a divák musí litovat jeho podřízené vojáky, pod jakým člověk musí sloužit. Jedna poznámka k vojákům - tato externí spolupráce a mimický sbor jasně předvádí, že nikdo z nich nikdy nebyl na vojně. Jejich pochod je všechno, jen ne pochod. Více tréninku, prosím.

Další role, jsou velmi zajímavě postaveny, ale opět není zřejmé, o co jim jde a kdo vlastně jsou. Mám tím na mysli Hejtmana Martina Stropnického a Doktora Václava Vydry. Jiřina Jirásková zcela profesionálně dokázala charakterově od sebe oddělit a výrazovými prostředky i odlišit svoje tři malé role - Principálku, Stařenku a Žida.

Když to prostě shrnu: Vynikající herecké výkony, které však nedokázaly divákovi předat emoci, aby pochopil…, aby prostě pochopil, co se děje na jevišti. Veliká škoda. Je až s podivem, jak se kritiky, objevující se v médiích shodnou na tom, že je to vynikající představení, hovoří se o události sezóny. Zde je třeba se zamyslet nad tím, proč byl u události sezóny tak slabý potlesk a během představení od nás z prvního balkonu odešlo asi dvacet lidí. Ano dvacet, ne dva! A nebylo to kvůli brutálnímu závěru, prostě je nutil děj. A cestou z divadla jsem zaslechl, jak se jedna paní podivovala: "Jak v tom ta Jirásková může hrát!" Tipuji, že v takovém Divadle Komedie by to byl obrovský hit, ale pokud se podíváme na sociální a věkové složení publika na Vinohradech, je jasné, že Vojcek je pro ně experimentální divadlo.

Jelikož všichni víme, že nejsme v Americe, kde úspěch divadelní hry dělají kritici, u nás jsou to diváci. A nejlepší reklama je šeptanda. A díky šeptandě má Vojcek nakročeno k derniéře. Já se ještě jednou zajdu podívat, přestože na konci jsem byl docela zhnusen. Po několika dnech uznávám, že něco v sobě Vojcek má. Ale co v sobě má, to opravdu nevím a snad na to podruhé přijdu. Obávám se však, že ostatní diváci tak vstřícní nebudou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Narcis Horský Narcis Horský | E-mail | 26. června 2009 v 10:54 | Reagovat

Ačkoliv poměrně často navštěvuji pražská divadla,do toho na Vinohradech jsem delší dobu cestu nenašel.Inscenace Büchnerova Vojcka mě však zlákala 6.června a sděluji:chcete-li vidět moderní divadlo,tak režisér Daniel Špinar vám touto inscenací dává příležitost,kterou mohu jen doporučit.Herci Pavel Batěk a Michal Kern jsou ve svých rolích obdivuhodní.Radost mi udělal také pěkně provedený program k inscenaci,který připravila Klára Novotná s Věrou Hradečnou a fotografiemi Pavla Kolského.Souhrnem řečeno dle mého názoru "dobrá práce".která stojí za pozornost v příští sezoně.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama