Nemluv o tom co děláš, nevíš kdo tě poslouchá!

Polská krev 12.9.2009 v 19:00

13. září 2009 v 23:06 | klm.007 |  Hudební divadlo Karlín
Od čeho jsou předpremiéry? Je to něco méně než běžné představení? V Karlíně si to myslí. Tedy, všichni víme, že pokud před premiérou dojde k úpravám, pak jsou to jen kosmetické, nepoučenému divákovi téměř nezřetelné změny. Vlastě je to hotové představení, které se testuje před diváky, než se na premiéru pozvou ti, co dali peníze nebo ti co o tom budou psát recenze. Proč si tedy v Karlíně hrají na to, že divadelní program budou prodávat až o premiéře? Jelikož ne všechny v Karlíně znám, program by se mi hodil. Zajímá mne kdo je ten či onen, kdo to vlastně hraje. A tak jsem byl nucen se postavit do fronty jiných diváků a společně jsme si ferman ve foyeru vyfotili na mobil…

Polská krev je jedna z nejznámějších a zřejmě nejhranějších operet. Vždyť také plno písní zlidovělo. HDK tedy vsadilo na jistotu. Po úspěchu Čardášové princezny nasadili další operetu. Bylo načase, po muzikálové smršti dvaceti let, se konečně vrací do Prahy opereta. Chápu a plně souhlasím s tehdejším ředitelem Županičem, který tvrdil, že na operetu nemá lidi. Muzikál a opereta jsou dva různé hlasové obory a tudíž je poněkud těžké do muzikálového souboru implantovat soubor operetní. Ve Státní opeře či Národním divadle operetu neuvidíme. Nepočítám-li Netopýra "gala" v Opeře na Silvestra. Opereta má prostě příliš mnoho recitativů a vyškrtat je tak jako například v Carmen je nemožné. A tak nezbývá, než čekat, jak to v Karlíně vymyslí. V HDK to tedy vyřešili tak, že "nakoupili" operní zpěváky z celé republiky a k tomu namíchali svůj muzikálový sbor.

Namlsaný operou bylo pro mne velmi těžko stravitelné zvyknout si na nazvučení orchestru a zpěváků. Občas jsem měl pocit, že je to vše na playback. Pak jsem si raději zvyknul, abych si nekazil dojem.

Musel jsem se smát, když přišel dirigent, uklonil se publiku a to nic. Pak začal jeden člověk tleskat, tak jsem se raději přidal a nakonec se divadlo roztleskalo. Po přestávce už žádný potlesk nebyl… Dirigoval Kryštof Marek.

Režii měl Antonín Procházka a bylo to poznat. Procházka děj hry doplnil o mnoho více či méně podařených či více či méně inteligentních gagů. U některých písní přidal "přídavek", ale ne vždy to vyšlo, neboť přídavek nekorespondoval s výší nadšení publika. Pochopitelně nechyběly ani narážky na komunisty a sociální demokraty či ekonomickou situaci. Zatímco vtip s komunisty nezestárne, kdo si vzpomene za rok na "vajíčkovou aféru"? Za zmínku také stojí závěr, kdy se Procházkovi podařilo inscenovat téměř frašku, byť tempo neudržel zcela do konce. Přesto lze říct, že Procházka byl šťastnou volbou, neboť dokázal vtipně reagovat na libreto a z mnohdy sentimentálních textů stvořil svižnou komedii.

Chápu, že je poněkud problematické o Wandě hovořit jako o primabaleríně, když ne zrovna každá zpěvačka jako tanečnice vypadá, ale pak by se měl přepsat i popisek na fermanu (a zřejmě i v programu), když už se ve hře o Wandě hovoří jako o subretě.

Scéna s točnou není v pražských divadlech obvyklá a tak to bylo pro mne příjemné zpestření. Scéna jako taková je standardní bez nějakých mimořádných postupů, plní svůj úkol a tak netřeba nic víc psát. Scény jsou klasicky operetní. Na můj vkus moc kýčovité, ale zrovna paní za mnou si je tak pochvalovala.

Martin Slavík jako hrabě Bolo Baraňski zpíval příjemně, tančil příjemně a hrál příjemně. Dokonce měl i charisma na to, aby jej dámy milovaly. Není nic horší, než necharismatický herec, o kterého se bijí postavy ve hře. Bronio Popiel, komická to postava v podání Bronislava Kotiše byla na můj vkus moc zženštilá plná humoru ala kopání do zadku. Nějak mi prostě nesedla. Nicméně u publika při závěrečné děkovačce měl pan Kotiš velký úspěch. Liana Sass, kyprá to děva, zpívala krásně, hrála také příjemně, byla to taková Helena z vesnice. K Baraňskému se hodila. Její protivnicí byla Martina Kociánová, jako Wanda. Kociánová dokázala prodat svou krásu, byla opravdu okouzlující a nesnesitelná mrcha, byť jsem měl pocit, že ve výškách nebyla zcela dokonalá.

Typově naprosto odlišné herečky Sass a Kociánová byly velkým přínosem pro vlastní hru, neboť není nic horší, než dvě podobné herečky. Zaremba a Wlastek - Dalibor Tolaš a Roman Škoda byli naopak typově naprosto stejní, takže jsem vždy musel vystoupit z děje a identifikovat jednotlivé postavy.

Hvězdou večera, alespoň pro mne, byla Lenka Šmídová, jakožto Jadwiga, matka Wandy. Skvělý zpěv, vynikající komické herectví a maximální vytěžení role, která není až tak moc velká. Rozhodně její "scénka" s dalekohledem bude patřit k věcem, na které nikdy nezapomenu. Zajímavé jistě bude také ztvárnění této postavy druhou alternací a to Pavlou Břínkovou. Obě zpěvačky jsou natolik rozdílné typy, že to bude jistě lahůdka porovnat obě dámy.

Ačkoliv gagy Josefa Oplta, které má předepsané v části na plese nejsou zrovna povedené, další gagy jakožto člen vesnické kapely či "strážce trumpety" v závěru představení jsou prostě vynikající.
Zajímavou perličkou bylo to, že mezi tanečníky jsem viděl Radima Kubečka. Tento mladý tanečník po absolutoriu na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy nastoupil jako člen do Národního divadla, odkud po jedné sezóně odešel do baletu do Plzně. Když jsem se dnes podíval na plzeňské divadlo, tak zde již v angažmá není. Co všechno člověk musí sledovat…

Jak už jsem výše naznačil, režisér Procházka odvedl standardní práci. Ne všechny vtipy se povedly, ne všechny přídavky (i ty v závěru) jsou povedené, přesto je Polská krev příjemnou komedií, jež ocení spíše senioři. Pokud však tito senioři uplatí svá vnoučata a odtáhnou je na Polskou krev, budou nadšena i ta. Milovníci operety jistě půjdou, ostatní zkuste. Pokud nečekáte zpěv ala Scala, budete spokojení.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Narcis Horský Narcis Horský | E-mail | 16. září 2009 v 11:02 | Reagovat

Souhlasím,že "amplifikace" používaná při inscenacích operety v HDK v posledních letech je ta největší zhuvěřilost v tomto kdysi hudebním divadle "živě".Zvyknout se nepodařilo,takže zkažený dojem z Karlína mám pokaždé.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama