Nemluv o tom co děláš, nevíš kdo tě poslouchá!

Gold za všechny peníze 19.12.2011 v 19:00

2. ledna 2012 v 0:56 | klm.007 |  ABC
Tak to se skutečně nepovedlo. Šílená nuda, která vznikla velice špatnou dramatizací díla Josepha Hellera. Ačkoliv lze říct, že Městská divadla pražská se poslední dobou věnují dramatizacím známých literárních děl a tudíž lze očekávat jistou praxi, tak v tomto případě je to jasný propadák. Jakoby Věra Mašková a Ondřej Zajíc, kteří jsou pod dramatizací podepsáni, nevěděli, co vlastně chtějí. Anebo naopak o nic z knihy nechtěli přijít.

Na scéně sledujeme jednak osobní život hlavní postavy Golda a pak jeho profesní růst či kariéru. Obě tyto složky jsou zajímavé, ale vzájemně neslučitelné. Oběma těmto Goldovým životům je věnován stejný prostor. Díky tomu je inscenace šíleně dlouhá a nudná. Dramatizátoři měli jednu z těchto složek hodně potlačit. Jelikož je ve všech upoutávkách zmíněna politická kariéra Golda, bylo by na místě škrtnout osobní život. Je jasné, že košatý román se může rozvíjet všemi směry. Divadlo by mělo mít velmi jasnou a čistou dějovou linku. Není nic horšího, než vidět v závěru inscenace, kterak dramatizátorům dochází dech a nejsou schopni se vypořádat s další Goldovou milenkou. Narážím tím na Goldovu služební cestu do Jižní Ameriky(?), kde je s ním jeho nová milenka, o které se jen hovoří, ačkoliv všechny další ženy jsou reálně vytvořené herečkami a přitom tato nová milenka docela zásadně vstupuje do děje.

A přitom herci jsou tak skvělí. Hlavní postavu Golda hraje Luboš Veselý. Ten přesně vytvořil postavu ušlápnutého ženáče a nevýrazného člověka. Veselý skvěle vypráví příběh, glosuje, komentuje, prostě dělá vše jako by to bylo monodrama. Ale bohužel není. Myslím, že pokud by dramatizátoři stvořili monodrama právě pro Luboše Veselého, stal by se z toho hit. Je tak málo mužských monodramat a zde to byla zcela jistě promarněná šance. A že by to mohlo fungovat, dokazoval Veselý neustále - všechny jeho monology, které byly velmi zajímavé, jsou zcela nelogicky vyprávěny ve třetí osobě.

Za zmínku stojí také Hanuš Bor, který byl proměněn ve starého neurvalého dědka, Goldova otce. Bor byl v roli jako doma a mnohokrát diváky pobavil. Stejně tak i Goldova nevlastní matka v podání Radky Fidlerové velmi dobře bavila diváky. I Hana Doulová v roli Harriet byla tolikrát k smíchu. Anna Kulovaná v roli Goldovy milenky Andrey měla velmi snadnou pozici, protože hloupá bohatá dívka, je vděčnou rolí. Kulovaná dokázala svou výšku a dlouhé nohy skvěle použít, takže vedle drobného Luboše Veselého působila skutečně komicky.

Vladimír Čech jako otec Andrery. Arogance a xenofobie ve všech možných variantách. Z Connovera čouhaly na všechny strany peníze a to bohatství z něj dělalo boha. Tedy alespoň v jeho očích. Člověk nevěděl, zda se má smát či ho má mrazit.

Scéna Adama Pitry byla docela nápaditá, stále bylo co objevovat.

Ač tedy byly v inscenaci veselé okamžiky, o přestávce se docela plné divadlo poněkud vyprázdnilo. Však také závěrečný potlesk, extrémně slabý, jasně tvůrcům naznačil, že tento kus je vhodný k derniéře.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama